Seyahatle sektöründe çalışan işletmeler olarak, her geçen gün pazardaki acımasız rekabetin arttığını ve kalabalığın arasından sıyrılmanın gittikçe daha zorlaştığını görmektesiniz. Hele ki diğerlerinden yaptığınız iş olarak bir farklılığınız yok ise!
Low cost havayollarının globalde ciddi bir pazara sahip olması, Booking.com, AirBNB, Expedia ve Tripadvisor gibi büyük çevrimiçi platformların ortaya çıkmasıyla rekabet etmek daha da zorlaştı.
PR ve iletişim çalışmalarınızın, pazarlama stratejiniz ile bütünleştirilmesi, bu acımasız rekabette fark yaratmanın ve fark edilmenin mükemmel bir yoludur. Seyahat endüstrisinde etkili bir PR stratejisi geliştirmek için Travel PR (Turizm Sektörünün PR Ajansı) Ajans Başkanı Sarp ÖZKAR turizm paydaşları ile önemli tüyolar verdi. Gelin bu değerli başlıklara bir göz atalım :
1. Halkla İlişkiler(PR) ve İletişim planınızı bir yıl önceden hazırlayın
PR ve iletişimde zamanlama çok önemlidir. Özellikle de mevsimsel ve dönemsel dinamikleri olan turizm-seyahat sektörü için önem arz eder. Bu nedenle, PR stratejinizde verimli olabilmek için, kesinlikle önceden plan yapmanız gerekir. Esasen, Halkla İlişkiler takviminiz, iş takviminizi takip eder. İşletmenizde meydana gelen her olayı, ödüller, yenilikler, inovatif projeler, özel kampanyalar veya sizden haberleri yazın. Ardından, hazırlamanız gereken PR ve iletişim reaksiyonlarını planlayabilirsiniz.
Örneğin, Türk seyahat severler için en popüler olan yaz aylarında tatile gitmek isteyenler için, Haziran ayına özel bir kampanya yapmaya karar verdiniz. Kampanyanızı tanıtmak için hangi Halkla İlişkiler araçlarını kullanabileceğinizi düşünün.
Basın bülteni mi göndermeniz gerekir? "En iyi tatil fırsatları" listesinde görünmesi için bir içerik mi hazırlayacaksınız? Sosyal medya fenomenleri ile iletişime mi geçeceksiniz? Gündemi takip edip, yaza yönelik turizm-seyahat haberleri çıktığında içinde bulunmak adına çaba mı göstereceksiniz? En çok ziyaret edilen haber sitelerinde ana sayfalarda manşetlerde mi yer almak istersiniz? Veya TV’de ana haberlerde yaz tatili dendiğinden rakipleriniz yerine siz mi sektör sözcüsü olarak konuşmayı isteyeceksiniz? Bu saydıklarım haricinde daha bir sürü seçenek de mevcut….
Öncelikle ne yapmak istediğinizden emin olun. Ne yapacağınızı planladıysanız basın bültenlerinizi hızla oluşturun. Böylelikle zamandan tasarruf edersiniz.
Temmuz ayının en iyi tatil yerlerini listeleyen bir makalede görünmeyi hedeflediyseniz, gazeteciler haberlerini erken hazırladığından içeriği Haziran başında göndermeniz verimi artırabilir.
Bilakis, seyahat endüstrisindeki gündemi oluşturan haberler hakkında görüşlerinizi belirtmek veya işinizi etkileyebilecek haberlere bir tepki vermek istiyorsanız, çok daha hızlı olmanız gerekmektedir. Anı yakalayarak, gündem sıcakken içinde bulunmanız icap eder. Özellikle de böyle zamanlarda gündemi takip eden turizmin dinamiklerine hakim bir ajansı size avantaj sağlayacak, markanızı hızla gündeme taşıyacaktır.
2. Halkla İlişkilerle ulaşacağınız kitlenizi tanımlayarak doğru yayınları hedefleyin
Yapmanız gereken başka bir şey de basın bültenlerinizi göndermek istediğiniz yayınların bir listesini hazırlamaktır. Turizm sektörü ile daha çok ilintili oldukları için seyahat, fotoğraf, kültür-sanat, magazin veya aktüalite yayınlarını hedeflemek daha verimli olabilir. Döneme bağlı olarak bazı ulusal gazetelerin seyahat bölümünde de yer almak isteyebilirsiniz. Haber ekonomik değerlere ve infografik içeriklere sahipse, büyük haber ajansları ve mecraların Ekonomi bölümleriyle de haberi değerlendirmek akıllıca olacaktır.
Doğru yayınları ve gazetecileri seçtiğinizden emin olmak için, hedef kitlenizi ve hangi mecraların o hedef kitleye uygun olduklarını analiz etmelisiniz. Örneğin, Business Class bir uçuş veya lüks segment bir ürünü tanıtmaya çalışıyorsanız, muhtemelen ekonomi ve iş yayınlarını hedeflemek mantıklı olur. Balayı ile ilgili bir ürününüz için, kadın hedef kitleye uygun mecralar, evlilik ekleri olan mecralar, dönemsel evlilik dergileri, kadın hedef kitleye uygun moda-güzellik-estetik temalı blog ve web sitelerini hedeflemek de akıllıca olacaktır.
3. Etkileyici görseller seçmelisiniz
Bir basın bülteni gönderdiğinizde, gazetecilerin veya blog yazarlarının haber içerisinde kullanabileceği, görsel yönü güçlü bir resim eklemeniz gerekir. Mümkün olduğunca profesyonel görünen, ilk bakışta gönderdiğiniz bülteni en iyi şekilde temsil ve ifade eden yüksek çözünürlüklü bir resim gönderdiğinizden emin olun. Resmin yüksek çözünürlük olmaması durumunda gazete ve dergi gibi basılı mecraların anında haberi okumadan elemelerine sebebiyet verecektir. Turizm-seyahat endüstrisinde iletişimde fotoğraf konusu çok önemlidir, çünkü seyahat hakkında makaleler yazan gazeteciler veya blog yazarları için gidilecek yerin resimleri en az içeriğin kalitesi kadar önemlidir. Etkileyici-çekici bir görsel sağlayamazsanız basında yer alma şansını kaçırırsınız.
4. Basın ve influencer davetleri
Tüm olasılıkları kendi lehinize çevirmek istiyorsanız, gazetecileri, influencerları ve blog yazarlarını bir geziye davet etmek iyi bir fikir olabilir. Böylelikle editörlerin işinizle ilgili detayları deneyimlemesini sağlamış olursunuz. Çoğunlukla bu anlatmaktan ziyade daha faydalı olur, ayrıca seyahat boyunca editör arkadaşlarla iyi ilişkiler geliştirmeniz adına da değerli bir organizasyon olacaktır.
Bu tarz bir organizasyon yaparsanız basında yer alacağınızdan emin olursunuz ve çıkacak haberin pozitif olma olasılığı da yüksektir. Ancak, dezavantajı ise iyi bir deneyim olmazsa basında farklı görüşlere sahip haberler çıkabilir ve tabii ki, bu tip bir seyahat çok pahalıya mal olur. Bu nedenle, yola çıkmadan önce bütçenizi iyi ayarladığınızdan, mükemmel bir seyahat düzenlediğinizden ve doğru kişileri seçtiğinizden emin olun. Bu tarz gezilerde doğru mecraları, birbiriyle çatışma yaşamayacak kişileri seçmek de uzmanlık işidir. Tavsiyemiz ise direkt müşteri-gazeteci diyaloğundan ziyade bu konuda tecrübesi olan bir PR ajansı tarafından bu organizasyonun düzenlenmesidir. Zira kriz yaratacak durumlarda turizm-seyahat know-how’ı olan bir PR ajansı markanıza zarar gelmeden sorunu çözebilecektir.
5. Kriz yönetimi uzmanlık ister
Turizm-Seyahat sektöründe markanız ve satışlarınızı olumsuz yönde etkileyecek birçok şey yanlış olabilir. Mümkün olduğunca çabuk tepki vermeye hazır olmanız önem arz eder. Bunun için bir kriz yönetim planı hazırlamak esastır. Oluşabilecek tüm olası riskleri analiz edip, her durumda en iyi açıklama yapabilmenin yollarını belirleyin. Odak noktanız ve önceliğiniz müşteri haklarının korunması olmalı iken, markanızın da bu işten zararla çıkmaması adına akilane bir iletişi yürütmek de önem taşır.
Halkla ilişkiler (PR) ve iletişim çalışmaları, seyahat endüstrisindeki bir işletme için elzemdir. Marka profilinizi oluşturmanıza, markanızı konumlandırmanıza, tutundurma çalışmalarınıza ve prestij elde etmenize yardımcı olacaktır. Basında yer alma şansınızı artırmak için, bir yıl önceden planlama yapmanız ve PR stratejinizin güçlü olmasını sağlamak için hitap ettiğiniz kitleyi doğru analiz etmeniz gerekir.
Son bir tavsiye, kriz anlarında veya iletişim çalışmalarınızda olabildiğince şeffaf olun. Bu size önemli bir puan kazandırır. PR ve medya iletişim çalışmaları konvansiyonel mecraların yanı sıra dijital PR’ın da önem kazanması, dijital mecraların artışları, sosyal medyanın haber içeriklerini kullanmadaki dinamikliği gibi koşullar göz önüne alındığında, şirket içinde bir kurumsal iletişim yöneticisi bulundurmanızda fayda vardır. Ancak bu iletişimci mutlaka ve mutlaka turizm-seyahat sektöründe güçlü referanslara ve know-how’a sahip değerli bir PR ajansıyla beraber çalışırsa, olabilecek krizler en doğru şekilde yönetilebileceği gibi, yıllık PR ve iletişim stratejisini de daha doğru-hatasız kurgulayabilirsiniz.
Comments